I byggbranschen, som många andra branscher, är goda referenser nödvändiga för att öka försäljningen. Ibland är det till och med endast referenser som avgör om en potentiell kund kommer att anlita ditt företag eller inte.
En referens kan vara ett muntligt omdöme. En person som bor i en villa behöver byta taket och frågar grannen som precis har bytt taket om denna var nöjd eller inte. ”Ja”, säger grannen. ”Jag ska ge dig telefonnumret till takläggaren.” Ett annat scenario (som vi helst vill undvika) är att grannen ger ett negativt omdöme. ”Nej, det tog längre tid än väntat och blev inte alls som jag hade önskat.” I det sistnämnda fallet väljer personen att anlita en annan takläggare än grannen. Den har typen av referens brukar på engelska kallas för ”word-of-mouth” medan den på svenska ofta benämns som ”djungeltelegrafen.”
Det är dock inte alltid som en referens är muntlig. Du kan också få omdömen online via olika tjänster som Google och Trustpilot. I det fallet ser situationen ungefär ut som följer; en person som bor i en villa ska byta takpannor, istället för att fråga grannen, söker personen efter ”takläggare” på Google. Sökningen för många träffar. Personen scrollar bland företagen och kan i vissa fall läsa recensioner direkt på Google utan att ens klicka på en länk.
Här vill du att ditt företag ska listas med fem stjärnor.
I korta drag skulle referenser kunna beskrivas som ett godkännande av dina tjänster och/eller produkter.
Så, hur klarar du provet och blir godkänd?
Det här är egentligen inte en svår fråga. Du gör ett bra jobb! Nöjda kunder lämnar positiva omdömen.
Tre tips: Kom i tid, ha ett gott humör och håll vad du lovar.
Få dina kunder att lämna omdömen
De allra flesta företagen har haft fler nöjda kunder än vad de har fått nöjda omdömen. Vad beror det på? Varför lämnar kunden inte ett omdöme och varför uteblir referensen?
Först och främst måste vi återgå till det som vi kallar för ”djungeltelegrafen” (du vet, en granne berättar för en granne om takläggaren som gjorde ett fantastiskt jobb). För att den referensen ska spridas, krävs det ingen aktiv handling från dig som företag. Du behöver bara göra det du ska, det vill säga, ett bra jobb. Det innebär dock att du inte har någon kontroll över hur och när du får referenser. Detta för oss vidare till den andra typen av referens som vi kan kalla för ”onlinereferensen”.
Att googla på ditt företag och sedan lämna ett positivt omdöme, kräver en ett visst engagemang och ansträngning. Underlätta för dina kunder så att den ansträngningen blir så liten som möjligt.
Steg ett:
Har du en hemsida? Det är viktigt att kunder hittar ditt företag. Om du inte har en hemsida kan du alltid använda dig av vår expertlista >>
Påminn kunder om vem du är. Syns du online? Återigen: Du behöver en hemsida. Helst ska du också marknadsföra ditt företag på sociala medier-kanaler som Facebook eller Instagram.
Steg två:
Jobba aktivt med att påminna alla kunder om att lämna ett omdöme. Skicka ett mejl eller sms efter avslutat projekt där du inkluderar en länk till en sida där kunden kan lämna ett omdöme. Undvik att skicka exakt samma meddelande till alla kunder och var så personlig som möjligt istället. Adressera kunden med namn och berätta hur tacksamma ni på företaget är över att ni fick förtroendet att genomföra projektet. En tumregel är att aldrig skicka mer än ett meddelande; när det kommer till referenser lönar sig det väldigt sällan att tjata.
Steg tre:
Kunden lämnar ett omdöme.
Få andra företag att referera till dig
Något som många företag glömmer bort är att även andra företag, inklusive konkurrenter, kommer att prata om ditt företag. Vad vill du att dem ska säga? Vi målar upp ett scenario: Låt säga att en potentiell kund ringer till dig och behöver hjälp att byta ett tak. Det rör sig som ett plåttak. Du arbetar inte med just plåt. Istället för att säga nej, refererar du kunden till plåtslagaren Andersson som du vet gör ett bra jobb. Andersson refererar i sin tur till ditt företag när scenariot är tvärtom. På så vis hjälper ni varandra.
Glöm inte bort att du självklart kan referera kunden till oss på HelpHero om du har fullt upp.
Det är också smart att bygga bra relationen med underleverantörer och företag som du kommer i kontakt med under arbetstid eller vardag. Det behöver inte nödvändigtvis vara företag inom samma bransch som dig. Du kanske alltid äter på samma lunchrestaurang? Tränar på gym? Besöker en frisör? Det här är bra tillfällen att skaffa sig referenser!
Sätt igång idag
Börja med att sätta dig ner och identifiera vilka möjliga källor du har till referenser. Hur ska du nå ut till kunder? Vilka företag kan du samarbeta med? Gör upp en strategi och skriv ner allt som du gör. Utvärdera sedan dessa insatser. Vad funkar och inte? Tänk om, gör om, och prova igen! Det tar tid att bygga förtroende och att samla referenser.
Källa: Leads to referrals, Timothy M. Houston
Om skribenten
Sedan 2005 har HelpHero hjälpt privatpersoner & företag att hitta bra leverantörer när det är dags för lite större projekt främst i hemmet, här skriver vi om saker vi tycker företagen som utför dessa tjänster kan ha nytta av.