Hoppa till innehåll

Vad är en bra kundupplevelse? Så får du nöjda kunder

Det råder ingen tvekan om att konkurrensen på arbetsmarknaden är hård för alla företag som levererar tjänster. Hantverkare? Snickare? Bergvärmeinstallatör? Det spelar ingen roll. I Sverige är tre av fyra nya företag tjänsteföretag och denna sektor står för mer än 70 procent av BNP. Praktiskt taget allt som ditt företag gör kan dina konkurrenter kopiera, ja – förutom kundupplevelsen.

Investera i kundupplevelsen

Det säger sig egentligen självt att bra kundupplevelser är bra för företaget, men det tål ändå att poängteras: en bra kundupplevelse ger mer intäkter. Om kunden inte är nöjd med ditt företag finns det en uppsjö av andra företag att välja istället. Kunden har makten.

Så hur kan du förbättra kundupplevelsen?

  • Tydlig kommunikation. Det är viktigt att kunden förstår dig. Undvik krångliga begrepp och branschtermer.
  • Håll vad du lovar.
  • Ring om kunden vill att du ringer. Mejla om kunden vill att du mejlar. Det spelar ingen roll om du är snabb och återkopplar om du ringer mitt på dagen när kunden inte är tillgänglig.
  • Anpassa tjänsten efter kunden – inte tvärtom!
  • Se till att kunden alltid känner sig prioriterad.
  • Be om återkoppling. Glöm inte bort att fråga om kunden är nöjd eller inte.

Bli en mästare på att bemöta kunder

Kundupplevelsen påverkas av alla som arbetar på företaget. Se till att ni har en gemensam plan och målbild. Fokusera alltid på att utveckla det kunderna vill att du ska vara bra på. Är det ingen som bryr sig om vilket kaffe ni serverar på kontoret, behöver ni inte lägga energi på det. Fråga istället dig själv: Vad vill kunden uppnå och hur kan jag se till att det målet nås? Förståelse för kundens behov är A och O när det kommer till att leverera en bra kundupplevelse.

Källa: Kundupplevelse: varför vissa organisationer lyckas – och andra inte, Daniel Ewerman

Om skribenten

HelpHero AB | HelpHero.se | + artiklar

Sedan 2005 har HelpHero hjälpt privatpersoner & företag att hitta bra leverantörer när det är dags för lite större projekt främst i hemmet, här skriver vi om saker vi tycker företagen som utför dessa tjänster kan ha nytta av.